Ο Δημήτριος Βυζάντιος, του οποίου το αληθινό όνομα ήταν
Δημήτριος Κωνσταντίνου Χατζή-Ασλάνης (αναφερόταν και ως Δ. Κ. Χ. Ασλάνης
Βυζάντιος), ήταν κωμωδιογράφος και αγιογράφος. Γεννήθηκε το 1790 στην
Κωνσταντινούπολη και απεβίωσε το 1853 στην Πάτρα. Το δημοφιλέστερο θεατρικό του
έργο υπήρξε η "Βαβυλωνία".
Ο Βυζάντιος, όντας μορφωμένος και γλωσσομαθής,
ανέλαβε πολλές και διάφορες θέσεις εργασίας εκ των οποίων οι κυριότερες ήταν η
θέση του ως διερμηνέας του Μπέη της Τύνιδας και ως γραμματέας της Πελοποννησιακής
Γερουσίας. Κατά τα πρώτα χρόνια της Οθωνικής Βασιλείας, ο Βυζάντιος
δυσαρεστείται από την πολιτική κατάσταση της χώρας και αποσύρεται στην Πάτρα
όπου και ασκεί το επάγγελμα του αγιογράφου.
Διακόσμησε εκκλησίες στην Πελοπόννησο, μεταξύ
άλλων και την οροφή του παλαιού Αγίου Ανδρέα στην Πάτρα με μεγάλες συνθέσεις,
σύμφωνα με γλυκερά και από τότε ξεπερασμένα ιταλικά πρότυπα. Αυτό
ανταποκρινόταν στην επαρχιακή νοοτροπία της εποχής.
Η "Βαβυλωνία"
Πρόκειται για μια ιστορία Ελλήνων από
διαφορετικά μέρη της Ελλάδος οι οποίοι γιορτάζουν τη νίκη των συμμαχικών
δυνάμεων στη Ναυμαχία του Ναυαρίνου (1827). Το έργο διαδραματίζεται σε ένα
πανδοχείο στο Ναύπλιο. Το έργο μεταφέρει, με κωμικό τρόπο, την ασυνεννοησία
μεταξύ των χαρακτήρων η οποία δημιουργείται λόγω των τοπικών ιδιωμάτων και
γλωσσών του καθενός.
Έτσι, λοιπόν, στην πρωτεύουσα του νεοσύστατου
κράτους, το Ναύπλιο, σε μια ταβέρνα διασκεδάζει μια παρέα ανδρών από διάφορα
μέρη της Ελλάδος. Ανάμεσά τους βρίσκονται ένας Χιώτης, ένας Αρβανίτης, ένας
λόγιος, ένας Μωραΐτης κι ένας Κρητικός, ο Μανωλιός, που είναι ερωτευμένος με τη
Γαρουφαλιά, την όμορφη κόρη του Μπαστιά. Πάνω στο γλέντι ξεσπά ένας καβγάς -
για τα μάτια της Γαρουφαλιάς - και ο Αρβανίτης λαβώνει τον Μανωλιό στο χέρι. Ο
επτανήσιος αστυνόμος Γεώργιος Φάντες προσπαθεί να διαλευκάνει αν το όλο
επεισόδιο ήταν εκ προμελέτης ή κατόπιν ατυχήματος. Επειδή δεν καταλαβαίνει
τίποτα απ ότι του λένε, διατάζει να συλληφθούν όλοι και να οδηγηθούν στη
φυλακή, απ όπου και απελευθερώνονται μόλις γίνεται κατανοητή η αιτία του
επεισοδίου.
Η "Βαβυλωνία" όπως σημειώνει ο
Σπύρος Ευαγγελάτος «είναι για το θέατρο ό,τι τα Απομνημονεύματα του Μακρυγιάννη
για την πεζογραφία μας: το λαβωμένο ηρωϊκό παρόν της γενιάς των αγωνιστών του
’21. Δεν θα μπορούσε να γεννηθεί κάτω από άλλες συνθήκες […]
Είναι το πρώτο θεατρικό έργο της ελληνικής
λογοτεχνίας μετά την απελευθέρωση από την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Στην αρχή
είχε γραφτεί σε τέσσερις πράξεις αλλά αργότερα ο συγγραφέας πρόσθεσε και μία
πέμπτη. Το θεατρικό έργο εκδόθηκε για πρώτη φορά στο Ναύπλιο το 1836, ενώ το
1970 μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο σε σενάριο και σκηνοθεσία του Γιώργου
Διζικιρίκη.
Εργογραφία
Η Βαβυλωνία (1836)
Μύθοι, μυθιστορίαι και
διηγήματα ηθικά και αστεία, εντεθέντα προς διασκέδασαν των Ελλήνων (1839)
Ο Σινάνης (1838)
Η γυναικοκρατία (1841)
Ο κόλαξ (1856)
============================
============================
Οπτικοακουστικό υλικό (Εθνικό Θέατρο,
Βαβυλωνία)
Ο Λευκαδίτης ηθοποιός Ηλίας Λογοθέτης ως
αστυνόμος Νιόνιος Φάντες στην κλασική ελληνική ταινία «Βαβυλωνία» (1970), που
βασίζεται στο ομώνυμο θεατρικό έργο του Δημητρίου Βυζαντίου (Πηγή: http://grcinema.matia.gr)
Δ/ντής Φωτογραφίας:
ΒΕΝΕΤΣΑΝΑΚΟΣ ΤΑΚΗΣ
Μοντάζ:
ΤΕΜΠΟΣ ΑΝΤΩΝΗΣ
Ηχολήπτης:
ΑΧΛΑΔΗΣ ΝΙΚΟΣ, ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ ΑΡΓΥΡΗΣ
Σκηνογράφος:
ΖΩΓΡΑΦΟΣ ΤΑΣΟΣ
Ενδυματολόγος:
ΖΩΓΡΑΦΟΣ ΤΑΣΟΣ
ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (11ο)
ΕΛΛΑΔΑ 1970
Β΄ ΑΝΔΡΙΚΟΥ ΡΟΛΟΥ
ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (11ο)
ΕΛΛΑΔΑ 1970
ΤΙΜΗΤΙΚΗ ΔΙΑΚΡΙΣΗ
Ηθοποιοί:
ΛΟΓΟΘΕΤΗΣ ΗΛΙΑΣ
ΠΡΟΥΣΑΛΗΣ ΑΘΗΝΟΔΩΡΟΣ
ΚΟΝΤΟΥΛΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
ΔΕΛΟΥΤΣΗ ΡΙΑ
ΟΥΔΙΝΟΤΗΣ ΑΛΕΚΟΣ
ΠΑΥΛΑΚΗΣ ΚΑΡΟΛΟΣ
ΙΩΑΚΕΙΜΙΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΘΑΝΑΣΗΣ
ΣΑΜΙΩΤΑΚΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ ΝΙΚΟΣ
ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ ΓΡΗΓΟΡΗΣ
ΦΡΑΓΚΙΑΔΑΚΗΣ ΚΩΣΤΑΣ
ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
ΒΑΣΔΕΚΗ ΒΕΡΑ
ΚΑΤΣΟΥΛΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
ΚΑΛΟΓΗΡΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ ΤΖΙΝΑ
ΚΟΝΙΔΑΡΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
ΜΠΟΤΣΙΝΗΣ ΑΡΓΥΡΗΣ
ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΑΡΗΣ
ΚΕΧΑΓΙΑΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ ΑΡΓΥΡΗΣ
Η ΒΑΒΥΛΩΝΙΑ Ή Η ΚΑΤΑ ΤΟΠΟΥΣ ΔΙΑΦΘΟΡΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΗΣ
ΚΩΜΩΔΙΑ Εις πέντε πράξεις
Ολόκληρο το κείμενο…
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήμια κωμωδια με παρα πολλους συμβολισμους για την εποχη στην οποια γραφτηκε και οχι μονο..
ΑπάντησηΔιαγραφήΥΠΈΡΟΧΟ ........ ΑΞΊΖΕΙ ΝΑ ΤΟ ΔΙΑΒΆΣΕΙ ΚΆΘΕ ΈΛΛΗΝΑΣ !!!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφή